Headerbild Erfolgsgeschichte Markus (Desktop)
Headerbild Erfolgsgeschichte Markus (Mobil)

MIJN SUCCESVERHAAL

OP TECHNOLIT

MARKUS

Afdeling: Buitendienst automotive
Leerling: Autospuiter
Huidige functie: Verkoopmedewerker
Bij TECHNOLIT sinds: 2009
Motto: "Ga niet met je hoofd door de muur als je niet weet wat je in de kamer ernaast kunt verwachten."

Waarom heb je besloten om in de verkoop te gaan werken?

Ik ben een goede verkoper geworden, althans dat zeggen de mensen om me heen die me goed kennen. Ik heb plezier in mijn werk en ben er gepassioneerd over, en ik krijg ook veel positieve feedback. Ik vind vooral betrouwbaarheid en deskundigheid erg belangrijk: ik leg veel uit en laat mijn klanten in de praktijk zien hoe goed onze producten zijn en hoe je ze optimaal kunt gebruiken. Naast deskundigheid en betrouwbaarheid is vertrouwen voor mij ook een belangrijke basis voor een succesvolle klantrelatie. Mijn succes in de afgelopen decennia laat zien dat ik veel dingen goed doe op al deze criteria. Ik ben een van de beste verkopers bij TECHNOLIT en heb er nooit spijt van gehad dat ik deze stap heb genomen om verkoper te worden.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Ik geniet er het meest van als ik mijn kennis kan gebruiken om mijn klanten deskundige ondersteuning te bieden bij hun projecten, bijvoorbeeld op het gebied van lastechniek. Ik ben niet alleen een verkoper, maar vooral een gespecialiseerde adviseur. Ik vind het belangrijk dat ik mijn klanten kan adviseren over welke van onze producten ze in hun dagelijkse werk kunnen gebruiken en welke eigenschappen en voordelen ze hebben. Ik krijg graag een beeld van de toepassingsgebieden en werkmethoden bij de klant, zodat ik vervolgens producten kan aanbieden die optimaal kunnen worden gebruikt in de dagelijkse werkzaamheden.

Hoe ervaart u de collegialiteit en het teamwork bij TECHNOLIT?

Ik heb zowel in de handel als in de automobielsector gewerkt en ben zeer tevreden over de collegialiteit. Teamwork is hier een manier van leven: wij collega's steunen elkaar, geven elkaar advies en breiden zo ook onze eigen kennis uit. Het is me ook al overkomen dat een collega me vroeg hun klant te bellen om hem deskundig advies te geven, omdat het om een product uit mijn "expertisegebied" ging. In zulke gevallen ben ik altijd bereid om ondersteuning te bieden. De samenwerking met de collega's op kantoor en het telefonische verkoopteam is ook uitstekend. Zelf ben ik zeer tevreden over zowel de collegialiteit als het teamwork bij TECHNOLIT.

Welk advies zou je geven aan nieuwe medewerkers in de verkoop?

Zeker: doorzetten en niet te snel opgeven. Het kost tijd om succesvol te zijn in het vak. Als carrièrewisselaar vinden collega's het vaak moeilijk om voet aan de grond te krijgen in het buitendienstvak. Ik blijf nieuwe collega's adviseren om steun te zoeken bij hun managers en ervaren verkopers. Contact met ervaren collega's is vooral belangrijk om een goede start te maken. Je moet altijd in gedachten houden dat een baan in de buitendienst hard werken betekent. Het salaris verdien je zelf en je kunt op elk moment zelf invloed uitoefenen op je verdiensten. Je krijgt niets gratis in de buitendienst. Je eigen prestaties moeten goed zijn, dan ben je aan het eind van de maand ook tevreden. Toen ik jaren geleden begon, vond ik het in het begin ook moeilijk. Maar het belangrijkste is om gemotiveerd te blijven en door te gaan.

Wat zou je nooit willen missen in je werkende leven?

Ik heb een heel duidelijk antwoord: plezier. Het geld speelt hier een kleinere rol, maar als ik geen plezier in mijn werk zou hebben, zou ik het niet kunnen doen. Het werk als vertegenwoordiger is afwisselend en spannend. Als ik het gevoel heb dat ik nog succesvoller kan zijn, dan vind ik mijn werk pas echt leuk, omdat ik mezelf moet overtreffen en constant nieuwe uitdagingen moet aangaan. Als ik 's ochtends opsta, kijk ik uit naar de dag. Ik denk niet bij mezelf "ik moet opstaan", maar "ik kan opstaan". Veel mensen in deze wereld hebben dit voorrecht niet. Ik ben heel dankbaar voor mijn baan, maar ik weet ook dat veel mensen het potentieel van een verkoper in het veld niet erkennen. Ik sta 100% achter het bedrijf TECHNOLIT.