MIJN SUCCESVERHAAL
OP TECHNOLIT
ANDREAS
Afdeling: Buitendienst automotive
Opleiding: Meester dakdekker / daarna omgeschoold tot IT systeembeheerder
Huidige functie: Verkoopmedewerker
Bij TECHNOLIT sinds: 2017
Motto: "Een rijdende trein kun je niet stoppen, dus kun je beter op tijd opspringen en meerijden."
TECHNOLIT heeft veel producten die om uitleg vragen?
Hoe overtuigt u uw klanten?
Naar mijn mening is de basisvoorwaarde voor een goede verkoper, naast vakkennis, het vermogen om mensen te overtuigen en te inspireren. Ik ben enthousiast over veel van onze producten en als het mogelijk is, demonstreer ik ze graag rechtstreeks aan de klant. Ik kan ze vaak het beste overtuigen met een productdemonstratie op locatie. Dit is natuurlijk niet bij elk product mogelijk, daarom maak ik vaak van de gelegenheid gebruik om onze productfilms op een tablet te laten zien. Zo kan de klant zien wat er mogelijk is met dit product en tegelijkertijd kan ik hem deskundig advies geven. Dat is een goede combinatie en verkoopondersteuning.
Hoe denkt u over digitalisering in de verkoopafdeling?
Ik heb een positieve houding ten opzichte van digitalisering, wat waarschijnlijk komt omdat ik erg technisch onderlegd ben. Ik zeg altijd: "Je kunt een rijdende trein niet stoppen, dus je kunt er maar beter op tijd op springen en aan boord gaan." Ik kan me mijn dagelijkse werkzaamheden niet meer voorstellen zonder tablet of mobiele telefoon. Ik heb alle gegevens altijd bij de hand. Ik bespreek altijd van tevoren met mijn klanten welke informatie ze digitaal van me willen ontvangen en wanneer ze liever een persoonlijk bezoek van me willen. Vooral voor de jongere generatie van mijn klanten is digitaal contact vanzelfsprekend - als moderne zakenpartner moeten we bijblijven.
Wat fascineert je als vertegenwoordiger?
Ik heb er een paar jaar geleden bewust voor gekozen om in de buitendienst te gaan werken. Als dakdekker was ik gewend om in weer en wind te werken. Na een bedrijfsongeval heb ik me omgeschoold tot IT-systeembeheerder, maar na een tijdje realiseerde ik me dat de hele dag op kantoor en achter een computer zitten niet mijn ding was. Ik heb contact met andere mensen nodig; ik hou ervan om mijn werkdag zelf in te delen en elke dag verantwoordelijk te zijn voor mijn eigen succes en dus ook voor mijn salaris. Dat is wat ik wil en waar ik al jaren van geniet. Ik ben gelukkig en werk graag in het veld.
Hoe win je klanten voor je en wat doe je als je wordt afgewezen?
Naar mijn mening win en behoud je klanten door een competente, eerlijke en betrouwbare partner te zijn. De klant moet op jou en je uitspraken kunnen vertrouwen, dat is belangrijk. Natuurlijk is er ook een zekere mate van doorzettingsvermogen nodig bij het werven van nieuwe klanten. Je kunt je niet meteen laten afwijzen, je moet misschien meerdere keren benaderen of "aankloppen". Maar als de chemie tussen jou en de klant niet goed is, heb je vaak geen kans om een goede relatie op te bouwen. Maar dat hoort ook bij werken in het veld. Voor mij is het zelfs een zekere aantrekkingskracht en ik ben altijd blij als ik een nieuwe klant voor me kan winnen en hem kan overtuigen van onze producten en diensten.
Is er een gebeurtenis of onderwerp waardoor u zich bijzonder gewaardeerd voelde bij TECHNOLIT?
Ja, ik kan zo meteen twee dingen bedenken. Als gevolg van mijn verwonding bij een bedrijfsongeval vele jaren geleden, was het belangrijk voor mij dat ik in een bedrijfsauto met automatische versnellingsbak kon rijden. Ik heb dit destijds aangevraagd en het werd snel en zonder complicaties toegekend. Ik vond dat heel dankbaar en genereus van TECHNOLIT. Wat ik ook heel gaaf vind, is het aanbod van TECHNOLIT om te gaan fietsen. Als werknemer heb je de mogelijkheid om tegen gunstige voorwaarden een hoogwaardige e-bike van het bedrijf te leasen. Ik heb dat gedaan omdat ik in mijn vrije tijd een fervent fietser ben.